Bröllopshotell och kursgårdar

Inför Bröllop finns en hel del att tänka på och för många innebär bröllopet en hel del planering av logistik. Då händelsen är av dignitet, är det viktigt att även långväga gäster kan närvara vilket ställer en rad krav på värdparet i fråga om övernattningsmöjligheter. Att inkvartera släkt och vänner i vardagsrum och gäststugor är möjligt i viss utsträckning, men för flertalet är hotell eller kursgårdar ett närmare alternativ. Via bröllopsguider.se finns ett antal tips för övernattning, festplanering etc. Dock är varje fest unik och det går inte att finna en patentlösning som funkar för alla.

Här följer en artikel om att hitta rätt hotell och vad man kan tänka på för att det skall bli som man hoppats och önskar.

Välja hotell

Att välja hotell är inte alltid helt enkelt. Det finns ett stort utbud av hotell i Sverige som med olika erbjudanden gör sitt yttersta för att locka till sig gäster. Kanske just därför har stjärnklassificeringen uppstått, det vill säga för att hjälpa dig som gäst att välja rätt hotell bland andra lockerbjudanden. Vår uppgift är att genom information kunna vägleda dig rätt i valet av hotell. Därför inleder vi med en förklaring över de olika hotellkategorierna och de klassificeringar som anger hotellets stjärnklass, för att sedan presentera olika hotellalternativ som passar dina förväntningar och som ligger inom din budget.

De tre hotellkategorierna

I Sverige har vi, liksom i andra delar av världen, anpassat hotellutbudet efter olika kategorier. Detta för att göra det enklare för gästerna att veta vilken service och standard som kan förväntas på det valda hotellet. Det svenska systemet har tre kategorier, vilka förklaras här nedan:

  • HOTELL: Inom kategorin hotell räknas de hotell som erbjuder övrig service utöver enbart frukost. Exempelvis restaurang, bar, tvättservice och internetuppkoppling. Hotell har ett spann av stjärnklasser från 1 till 5.
  • HOTELL GARNI: Inom denna kategori finns det hotell som enbart serveras frukost och därför kan dessa hotell inte få mer än 4 stjärnor.
  • HOTELL SUPERIOR: Inom denna kategori ingår de hotell som fått ett högre antal tilläggspoäng inom respektive stjärnklass.

Hotellklassificering

Sedan 1 januari 2010 har Sverige och Åland, tillsammans med Tyskland, Holland, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Estland, Litauen, Ungern, Luxemburg och Malta samma hotellklassificeringar. Kriterierna är uppdelade i två kategorier, obligatoriska och tilläggskategorier. De obligatoriska kategorierna måste uppfyllas för att hotellet ska få stjärnklass och genom tilläggskategorierna kan hotellet uppnå en superior-nivå utöver den stjärnklass hotellet fått. Eftersom att Hotell Garni endast kan nå högst 4 stjärnor finns det heller ingen superior-nivå i denna kategori av hotell. Nedan kommer förklaringar över vilka obligatoriska kriterier hotellen måste uppnå för att erhålla de olika stjärnklasserna, samt de tilläggskriterier som ger hotellet surperior-tillägg.

1 STJÄRNA:

  • Gemensamma utrymmen för bad/wc, och handduk.
  • Frukostservering.
  • Tillträde till hotellet dygnet runt.
  • Daglig städning av hotellrum.
  • Möjlighet till väckning.

SURPERIORTILLÄGG:

  • Rummen har privat bad/wc och TV.

2 STJÄRNOR:

  • Allt som hotell med 1 stjärna har, samt;
  • Badlakan med tvål och duschkräm.
  • Sänglampa.
  • Minst 40 % av rummen har privat bad/wc och TV.

SURPERIORTILLÄGG:

  • Rummen har privat bad/wc och TV.

3 STJÄRNOR:

  • Receptionsservice minst 14 timmar.
  • Rummen utrustade med privat bad/wc, hårtork, helfigurspegel.
  • Rummen har bagagestativ, arbetsbord, radio och TV.
  • Möjlighet till internetuppkoppling.
  • Möjlighet till bagageservice, tvättpåse, skoputs och hiss.

4 STJÄRNOR:

  • Receptionsservice minst 18 timmar.
  • Bemannat hotell dygnet runt.
  • Bar minst 6 dagar i veckan,
  • Bekväma möbler, safebox, minibar eller roomservice.
  • Internetuppkoppling i rummet och gäst PC i allmänna utrymmet.
  • Middagsservering minst 6 dagar i veckan.
  • Dagstidningar, sy-service och hiss.

5 STJÄRNOR:

  • Receptionsservice 24 timmar.
  • Sviter.
  • Extra toalettartiklar på rummet samt badrock och tofflor.
  • Bekväma sittplatser i rummet,
  • Bar 7 dagar i veckan.
  • Frukost, lunch och middag 7 dagar i veckan.
  • Minibar på rummet.
  • Roomservice dygnet runt.
  • Bagageservice, tvättservice, strykservice.

Klassificeringsnämnden och kansliet

Det är klassificeringsnämnden som hanterar systemet och föreslår eventuella ändringar av hotellens kriterier samt fattar beslut om sökta dispenser. Klassificeringskansliet sköter den operativa verksamheten och utför de årliga besiktningarna på hotellen och är även de som sätter upp skyltarna vid hotellens entré som anger stjärnstatus.

Stjärnhotellen

  1. Idag är det endast ett fåtal hotell i Sverige som nått upp till 5 stjärnor, samtliga ligger i storstäderna Stockholm, Malmö och i Göteborg. Det som skiljer ett femstjärnigt hotell från andra hotell är den service och den standard de håller, både i hotellet i sig men givetvis också i den tillhörande hotellrestaurangen som lockar långt fler än endast hotellets gäster. Vanligtvis har hotellen nattklubb och underhållning av hög klass. Vanligt är även gym och spaavdelningar på femstjärniga hotell och de kostar därefter. Exempel på stora kedjor som har femstjärniga hotell är Conrad (Hilton), Ritz Carlton, Four Seasons och Intercontinental. Den vanliga turisten har oftast inte råd att övernatta på ett femstjärnigt hotell mer än en enstaka natt och väljer kanske hellre nästa alternativ – det fyrstjärniga hotellet istället.
  1. Det finns ett stort antal fyrstjärniga hotell att välja mellan där känslan av lyx, hög standard och utmärkt service är uppenbar, men kostnaden betydligt lägre. Bland de fyrstjärniga hotellen hittar vi kedjor som Hilton, Best Western, Elite Hotels of Sweden och Scandic som några exempel.
  1. Trestjärniga hotell håller vanligtvis en god standard till ett överkomligt pris och är kanske de mest bebodda hotellen runt om i Sverige. Exempel på stora kedjor inom trestjärniga hotell är Ibis, Holiday Inn och Mercure.
  1. För de som endast söker det absolut nödvändigaste vid sin hotellvistelse fungerar tvåstjärniga hotell. I Sverige innebär tvåstjärnigt att du som gäst oftast har eget bad/wc och TV på rummet. Exempel på stora kedjor är Comfort Inn och Etap.
  1. För de med väldigt liten budget som endast behöver en säng att sova i för natten kan enstjärniga hotell givetvis vara en möjlighet. Vanligtvis får man dock dela bad/wc med andra och det är inte givet att det finns en Tv på rummet. Exempel på stora kedjor inom denna klassificering är Formule 1 och Rasta Sverige.